15 November 2016

Holmgren Group blir storägare i Greater Than AB

TIS, NOV 15, 2016 09:27 CET

En av Sveriges ledande bilhandlare, Holmgren Group, som i somras klev in som investerare i Greater Than med ett konvertibelt lån på 10 miljoner kronor väljer redan nu att konvertera lånet till aktier.

– Vi känner att det är rätt läge att konvertera lånet då vi ser att Greater Than är ett intressant bolag som konstant utvecklas, säger Benny Holmgren, vd på Holmgren Group. Den nyblivna storägaren är med sina 26 anläggningar och 200 000 kunder per år runt om i Sverige en av landets största aktör inom bilhandeln.

Antalet aktier i Greater Than kommer att öka med 646 830, från 7 490 456 till 8 137 286 efter konverteringens registrering hos Bolagsverket. Aktiekapitalet kommer att öka med 64 683 kronor till 813 728,60 kronor. Konverteringskursen på 15,46 kronor tillför en likvid om cirka 10 miljoner kronor.

– Det är väldigt roligt att Holmgrens vill vara en aktiv del av Greater Than. Genom att samarbeta med framgångsrika partners, blir vi ännu starkare och möjligheten till försäljningssuccé för våra tjänster ökar, säger Liselott Johansson, vd på Greater Than och fortsätter:

– Tjänster runt den uppkopplade bilen ger många nya och spännande möjligheter och tillsammans blir våra kompetenser viktiga komponenter för att bygga nya tjänster som passar framtidens bilägare.

Efter konverteringen av lånet blir Holmgren Group AB den tredje största ägaren i Greater Than AB.

Benny Holmgren, VD Holmgren Group AB
benny.holmgren@holmgrensbil.se

Greater Than har, med över 12 års erfarenhet av uppkopplade bilar, har analyserat miljontals kilometrar av verklig kördata. Baserat på detta har vi utvecklat tjänster för bilister som bidrar till billigare, miljövänligare och enklare bilkörning. Greater Thans teknologi är baserad på avancerat maskinlärande och konstgjord intelligens (AI), vilket gör det möjligt att bedöma och prissätta risk för varje enskild körning. Vilket utgör grunden för en ny affärsmodell: en bilförsäkring som förenklar för bilisten som bara behöver betala för hur och hur mycket bilen körs.